zaterdag 6 oktober 2012


Mijn nieuwe aanwinst een zeer zeldzame Toyota Supra.

Na lang zoeken en een beetje geluk  heb ik de Supra op de kop kunnen tikken.
Wat vooraf ging lees je  op dit linkje. http://www.mr2club.be/forum/index.php?topic=867.0

Nuttige gegevens en test verslag. 

http://www.autoweek.nl/autotest/456/toyota-supra-30i-turbo
http://www.shoarmateam.nl/forum/index.php

Drie jaar later,

Ik had vernomen dat de persoon in kwestie geld nodig had.
Dus nam ik de telefoon en belde hem op.
En vroeg of hij de Supra nog had,ja was het antwoord.
Ik vroeg vervolgens aan hem wat hij nog moest kosten.
U overvalt mij hier mee was het antwoord,hij vroeg wat ik wou geven oei nu overval je mij.


Ik er heen,

Daar aangekomen en wat met de eigenaar gepraat haalde hij de Supra uit zijn garage .
Vol stof zoals toen ik keek op de km teller en constateerde dat hij amper 300 km mee had gereden.
En dat hij voor het laats gekeurd is in 2010(blanco)
We zijn tot een overeenkomst gekomen,en ik wist dat de turbo stuk was.
De olie zat er van 2007 op had ik achteraf gehoord.
Heel voorzichtig naar huis gereden de verzekering was wel op de hoogte dat ik met dit voertuig over de openbare weg ging rijden.
Dan heb ik hem bij mijn broer voorlopig in de garage gezet want ik had nog geen plaats, snel de carport wat verlengd en klaar.
Dan de Supra naar huis gehaald om hem te poetsen en wat foto's nemen.
Even de gas vloeren oei wat is dat zo een geratel!!dan is toch de turbo stuk (denk ik)
Mijn technische kennis stelt niets voor ik hoop dat ik er naast zit.
Dan reed ik terug naar mijn broer om de olie te verversen na die eerst flink te hebben warm gereden.

Wat is er al gebeurt?

De speakers vooraan zijn vervangen door JBL die ik nog had liggen,wat ik wel raar vond was dat de originele in een soort van baskast zaten en deze hadden een diameter van 12cm.
Die rand heb ik opnieuw gebruikt om die van 10cm er in te plaatsen.
Voor spiekers van 10 cm klinken deze echt niet verkeerd. (maar het zou wel kunnen dat ook deze vervangen worden als ze niet toereikend zijn.
Als moest blijken dat deze niet toereikend genoeg zijn zullen ze ook vervangen worden door een setje van 16cm .
                                                                            

Zelfs het interieur ziet er nog erg fraai uit.


Dit was bij aankomst thuis dan moest er nog 24km afgetrokken worden bij vertrek.





Wat is het volgende wat er te gebeuren staat?

Om te beginnen de distributieriem en spanners vervangen,en de waterpomp ook preventief vervangen.
Bougies,luchtfilter,oliefilter,de olie ook nog eens aftappen zodat hij goed gespoeld is.
Nieuwe remblokjes laten plaatsen.
Velgjes moeten ook verandert worden want dit is echt niet mooi.
Op de motorkap zitten wat roestplekjes deze is van aluminium maar kan ook oxideren,en er zit ook een kap in.
Voor de rest is er hier en daar wat lak af,maar wat wil je voor een auto van meer dan 17jaar.


Dit kastje van Apexi,

Heeft de vorige eigenaar laten plaatsen omdat hij dacht dat 1 van de Turbo's stuk was.
Daar moet ik het fijne van weten,ik heb dan een paar mensen aangesproken van de Toyota club.
En iemand van hen heeft mij in contact gebracht met een Supra rijder.
En hij vertelde dat er iemand van bij mij in de buurt veel met Supra's bezig was.(ik moet zeggen die Supra rijders die ik leren kennen heb zijn stuk voor stuk toffe kerels!)
Dan ben ik er snel naar toe gereden.
En daar kwam een zeer verlossend antwoord dat er niets aan mankeerde.OEF!! (wat een meevaller!)


Normaal staat hij op 0,8 bar.

Maar dan rijd dat ding voor geen meter (ik ben ondertussen al wat gewoon van de MR2Turbo)

Dit kastje zou nu goed zijn voor 375Pk bij 1 bar,

Deze gegevens zijn geschatte gegevens.
Maar ik heb 2 mogelijkheden en zou hem ook eentje laten programmeren op 1,2 bar.
Deze motoren zouden 500pk kunnen hebben zonder al teveel aanpassingen(heb ik mij laten wijsmaken)

Nog een paar kiekjes met deze velgen.

Want de nieuwe velgen zijn besteld en mogen een van de dagen worden opgehaald.

Het is nu half december en heb geprobeerd uit te zoeken of de BIV volgend jaar gaat opslaan of niet.
Zonder een concreet gegeven heb ik dan toch maar beslist om hem dit jaar nog in te schrijven.
Hij word maandag of dinsdag aan de keuring aangediend ik ben benieuwd.
Ik wou hem ook eerst helemaal in orde maar de persoon heeft nog steeds geen tijd gevonden om hem een grote beurt te geven.(word er wel zenuwachtig van, nu staat ding daar en dat moet in orde zijn klaar voor de strijd wanneer ik dat wil)
De corrosie op de motorkap moet ook nog onderhanden genomen worden en dat blutsje.

Oei wat is dat de velg een de spaak gescheurd.


 


Zonder de centerklapjes vind ik het nog iets hebben lekker brut zelfs!

 



Het deukje dat er nog moet worden uit gehaald.



 

We zijn nu 18/12/2012 de Supra word gekeurd.

Rond 15u30 moet hij zich aan dienen op de technische controle en en.....................??, yep hij is er door oef!
Ik vond het die dag toch spannend met die gescheurde spaak en zo.
De Supra heeft de afgelopen 8jaar maar 8000km gereden.


Het is net of je gaat met een hond wandelen,ze spreken u makkelijk aan!

En dan moet je daar nog vertrekken deur dicht met de sleutel op het contact (wat denk je een geloei van je welste)
Snel vertrekken met een rood gezicht (denk ik).

Nieuw kenteken.

Tja ik vind dit kenteken maar niets hij is bijna zo breed als de auto.
Ben aan het denken om een soort van motorkenteken vooraan te laten maken.






Zaterdag 22/12/2012 we mogen onze velgen op halen bij de invoerder van Rota te Nederland.

http://rarerims.nl/site/index.php?option=com_wrapper&Itemid=55

Eens daar aangekomen met de IQ van mijn vrouw stonden de mensen van Rarerimes maar raar te kijken.
Dat word spannend zei een van hen.
Yep dat moet er allemaal in!
En het is gelukt we hebben geen grote wagen waar het in past(de Supra ?ja maar daar krijg je niets in,in dat ding) 

De Rota velgen type GTR

Links de velg met gebogen spaak 9,5J ET30 18" achteraan.
Rechts de platte spaak  8,5J ET30 18" vooraan,dit word spannend zouden ze de wielkast raken??
Word ongetwijfeld nog vervolgd.
Ik ben van plan om de volgende banden te laten monteren Hankook Ventus V12.
Achteraan maat 265/35/18
En vooraan 235/40/18 waarom Hankook?
Het is de zesde grootste banden fabrikant ter wereld,en uit de test blijken ze het heel goed te doen.



Zondag 23/12/2012 word hij weggebracht voor zijn grote beurt.

Het begint er stilaan op te lijken.

Tonni heeft foto's van de werken gemaakt.


Zo heb ik de motor nog niet gezien.
En moet zeggen dat het er netjes uit ziet.
Sevens ga ik nog geloven dat ik daar elke keer mijn motor poets!
Ik kan bijna niet meer wachten om dat ding de sporen te geven!
Niet dat ik zo een laagvlieger ben maar soms moet het er uit en dan ...............

Kijk is aan zo weinig km's.

Eigenlijk ben ik best wel trots op deze zeer zeldzame Supra.
Met behoorlijk weinig km's.

Hier mee kan hij beter ademen en ook een mooier zuigend geluid produceren.

Waar het mij eerlijk gezegd wel om te doen is.
Maar het resultaat laat te wensen over.




De remmen worden ook niet vergeten samen met nieuw remvloeistof.


Ook de versnellingsbak olie is ververst!

Lijkt mij een goedje dat ze er hebben ingedaan om mooie uit te komen op de foto!
Mooi zwart als u het mij vraagt.

Nu gaan ze hem ook nog leren vliegen,

Het lukt al goed zo te zien.


Hij is bijna klaar voor de strijd!




Dan is het zover hij mag op gehaald worden.

Staat hij daar nu niet te kwispelen met zijn staart??

Ik kan ook bijna niet meer wachten.
Maar ik moet zeggen als ik hem vergelijk met mijn MR2 is hij niet echt sneller gevoelsmatig wel te verstaan.
Meten is weten wat ik ooit wel eens van plan ben.
En dan nog een woordje dank aan de persoon die mijn Supra  onderhanden heeft genomen!

 

Tonni, bedankt! en ook bedankt voor die mooie foto's!!

En voor het verlossende antwoord dat de turbo's toch niet stuk blijken te zijn.
Ik heb nog wat gepraat met hem en hij zei dat de Supra in blakende gezondheid verkeert.
En dat de onderkant nog zo goed is als nieuw!





Zondag 30/12/2012 de testrit en gelijk nog wat foto's

De testrit verliep  niet echt zoals verhoopt.
Soms blijft hij onder 1bar en dan piekt hij op 1,22bar (Ik moet zeggen dan gaat het heel vlot na 1bar) tot1.22bar  maar dan schiet hij in veiligheidsmodus en den schrik je u echt rot.
Zo schiet je bijna met je gezicht tegen de vooruit, en brand er een  rood ( ! ) teken.

Dan heb ik nog wat instructies gevraagd en ge programmeert.
4 keer goed door getrokken in 1 en 2 dan blijft hij mooi onder de 0,96bar.
Ik dacht het is gemaakt en vertok en op eens in zijn 3 of 4de versnelling ging het weer verdacht vlot.
Moet dus nog verder worden na gezien(word ongetwijfeld vervolgd)
Het zou gaan dat de computer de versnellingen nog moet leren(dacht ik te verstaan te hebben)




Woensdag 2/1/2013 gaan we de computer met de versnellingen laten omgaan.

gear learning in het Engels.
Nu zit ik er niet veel mee in om eens gas te geven maar dat doe ik het liefst in Duitsland waar het mag.
Nu moest hij afgesteld worden dus hebben wij het in de buurt gedaan om eerlijk te zijn voel ik mij hier niet echt goed bij(vooral wat er boven mijn hooft kan hangen als ze mij flitsen)
Over de snelheid ga ik nu niet spreken(het was laat me zeggen meer dan mocht)

En Sommige vinden mij nu al een watje na dit gelezen te hebben!! 
Maar WTF!!

Ik schat dat we zo'n 60 a 70 km hebben gereden en hij heeft meer dan 20L achterover gedrukt!
Maar nu moet ik geen bang hebben dat ik weer met mijn gezicht tegen de ruit beland :p.

 



Deze GPS heb ik op de kop kunnen tikken om hem in de Supra te bouwen.




Donderdag 3 Januari, in de morgen ging het gebeuren!

De radio moet er in(dacht ik maar ..................)
Vol goede moet en een adapter die ik bij een gerenommeerd auto bedrijf heb gekocht.
Moest het gaan gebeuren,ik heb nieuwe draad voor de luidsprekers getrokken.
De oude radio er uit gehaald man wat was dat zoveel fiches los trekken als dat maar goed komt!!
Dan kwam ik er achter dat de adapter niet de goede was voor de Supra.

Dan ben ik maar terug naar Geel gereden en daar zijden dat dit de juiste was en dat er geen andere bestaat voor Toyota.
Nochtans zat er een Toyota radio in maar die paste niet.
Wat nu alles door knippen en Solderen maar zeiden ze.
Maar dat zijn allemaal andere kleurtjes in de auto dan ben ik maar wat info gaan in winnen en heb er een draadje van 1m gekocht en dubbelzijdige tape.
Zou die draad van goud geweest zijn?? 5€ zeiden ze bij Toyota Janssens.

Na veel zoeken kom ik bij 4 draden maar eentje was niet te vinden en mijn voltmeter meet geen stroom.
Wat nu!!??

Op zaterdag late namiddag vond ik dat het genoeg was geweest voor ik de Supra in de prak timmer!!
Van ellende ja ,soms ben ik wel een drift kikker!

Nu moet ik met het rood op de wangen, nog de radio door iemand anders er in laten monteren.
Ik doe er niets meer aan mijn geduld is op!
Nu staat hij van ver terug in elkaar klaar om ergens naat toe te kunnen rijden om hem af te zetten.
En dan maar hopen dat er niets op mijn schoot valt tijdens het rijden.

 

Daar achter zitten nog een hoop draden en fiches achter een bord spaghetti zou jaloers zijn.
Ik zou nu zeggen schoenmaker blijf bij uw leest!!
 
 Het bord met spaghetti.
Als ik zo terug zie begin ik sporadisch te vloeken.

 

Vrijdag avond 11januarie 2013 

Zondag avond was het zover we mochten hem op halen.
Toen we daar kwamen was er een probleempje.
Als je de lichten op zette ging de zekering stuk.
Verdomme ook dat nog,het was al donker en ijskoud.
Dus heeft Tonni snel het dashboard open gelegd.
Om een draad door te knippen die naar de lichten ging.
Toen dook er een volgend probleem op (het komt er op neer dat de draden van de Supra te ligt zijn.)
En inderdaad het zijn maar zeer dunne draadjes.

Het probleem waarom ik geen stroom kon meten , was omdat ik de versterker had los ge koppelt.
Zo kon ik nog lang zoeken!

 

 

Een beetje reclame mag wel.


Met dank aan de persoon op de GPS!!




Vandaag Zaterdag 2 maart 2013 achtte ik het tijd om zijn nieuwe sloefjes te laten monteren.

Deze Hankook banden zijn het.

Ik heb deze banden genomen op het aanraden van de bandenboer,voor hun prijs kwaliteit.
Hankook is de zesde grootste banden fabrikant  ter wereld.(dus als je zo groot bent dat wil dan ook wat zeggen vind ik)
Voor bevindingen is het nog wat vroeg(ik heb er al mee gereden bij ongeveer +6 graden maar dit is verre van ideaal voor een zomerband)




 

Toen ik mijn banden aan het inladen was stonden ze er allemaal op te kijken.

En vooral te lachen,toch handig zo'n gezinswagen hé!

Dat schakelen ging in begin nog een beetje enkel de achteruit was wat krap.
Maar naargelang mijn trip vorderde  kon ik nog amper in zijn 4de versnelling.
Uit ervaring weet ik dat ik in deze versnelling flink boven de 200 km kan rijden dus.....
Maar dat was vandaag zeker niet het plan met deze vracht



Naargelang het licht er op schijnt verkleuren de velgen een beetje ze kunnen behoorlijk licht worden,en dus nog mooier.



Deze avond ga ik misschien nog wat meer fotootjes nemen.

Aan de tent bij van de Ven,

Het heeft wel wat met die tent op de achtergrond.

 

Mijn rij beleving,

Veel is er ondertussen nog niet mee gereden.
Maar ik moet eerlijk zijn hij begint mij wel te bevallen(in begin stond ik er nogal sceptisch tegen over)
Maar na zo'n 600 km en verschillende weken moet ik zeggen dat hij minder drama verkoopt dan mijn MR2 (die ik nog steeds het liefste heb.)
Alles verloopt gevoelsmatig vlotter in eender welke versnelling wat een souplesse dat hij heeft.
Ik stoor me wel aan de kraakjes en het ge wrijf van de plastic onderdelen daar zal ik eens iets moeten op vinden en dan zal hij echt wel top rijden.

Als het weer wat beter is ga ik hem eens in de bergen testen ben benieuwd hoe zich daar zal gedragen.

 

 Ondertussen is mijn velg hersteld(bedankt broer!!)

Nu zit ik met een dillema in welke kleur zou ik ze nu her spuiten??titanium?? of gewoon zilver?
Zwart lijkt me niet aan gewezen is te oranje?! zeker niet.
Hebben jullie een voorstel?dan hoor ik het graag.


Dinsdag 2-4-2013, Nu gaat het gebeuren hij word losgelaten in de Ardennen.?

Snel even dat ding poetsen, verdome mijn vod blijft nog tegen de Supra plakken van de vrieskou.
Even wachten dan maar,dan kon het beginnen richting Ardennen.
Miljaar wat nu weer file! snel er af en we zien wel.
Na wat rijden kwam het allemaal goed.
Wat gelijk opvalt is dat ik net met een olietanker onderweg ben op die soms wel smalle wegen daar. 
En dat de TRC overuren draaide de spelbreker!! (volgens mij is dat een knopje voor janetten.)
Als je de bocht wil uit acceleren dan zet hij de kont wel maar word gelijk ook dicht geknepen en dat is niet plezant als je voorbereid bent voor wat gaat komen.
Maar dit terzijde,



Daar zag ik een mooie weide liggen!

En dacht hier rijd ik even op het ziet er oké uit!
Ja mijn gat, het werd meteen duidelijk dat het geheel er nog erg zompig bij lag.
Maar alles voor de foto's hé.



Even de off-road  capaciteiten testen! 

Yep dat gaat wel hij ligt wel een beetje lager bij de grond dan de MR2.
Maar dit komt ook gedeeltelijk volgens mij dat de wielen ver uit elkaar staan.

Wat een kont!!!

Om eerlijk te zijn heb ik mijn Supra een naam gegeven Molotov ja van molotov cocktail.
Dat omdat er zoveel benzine aan boort kan En wel wat moet zijn als dat in de fik gaat.
Maar nu als ik deze kont zie denk ik aan Jennifer Lopez.

Yep dat lijkt er sprekend op!










Dit is geen asfalt maat ijs.




Op de terug weg had ik de tijd om wat te denken over de Supra.

Op de snelweg zou je bijna in slaap vallen hij is heel stil (dit is wel wat anders dan mijn MR2),en al maar goed dat ik de cruisecontrol heb of ik zou overal veel te hard rijden.
Het verbruik valt niet echt tegen,zeker niet als je u min of meer aan de verkeersregels houd en lange stukken rijd.
Op de snelweg hield ik mij er aan maar op de bochtige wegen van de Ardennen was het soms wel iets anders.
Met regelmatig een stop voor wat foto's.
Ik had ongeveer 246km gereden en heb zo'n26L getankt (ja ik hoor al enkelen onder jullie denken watje!!!)
Maar ik heb niet zo een auto om telkens als eerste vandoor te zijn.
Wat ik wel wil is dat als ik de power nodig wil hebben dat deze er dan ook is.
De boostcontroler is weer zijn eigen leven gaan lijden 1.35 bar en had zo'n 5860 toeren gemaakt.
Volgens mij heb ik weer geluk gehad dat hij niet in veiligheid is gegaan( ik voelde het aankomen het werd weer heel plezant lees ging goed vooruit.)(wat er dan gebeurd?? dan schrik je u rot alles word afgesloten dit ter zijde) 


Woensdag 3-4-2013 weeral een fotoschoot gehouden.

Waar Facebook niet goed kan voor zijn, deze tip heb ik van een dame gekregen.
Al was het daar ter plaatsen niet echt makkelijk om te vinden.
Dan heb ik het maar aan een vuilnisman gevraagd ik wist niet dat die mannen zoveel tijd hebben ik moest ze bijna van me af schudden (lach).





De brug aan Maasmechelen richting Geneuth achter het kapelletje in draaien.

Vrijdag 5-4-2013 bij een antiekere ergens in Heist op de berg.

Ik heb het maar gevraagd of ik daar wat foto's mocht nemen Normaal niet zei de juffrouw die bij die man stond.
Waarvoor moeten die foto's dienen was zijn vraag ik zocht achter mooie achtergronden zei ik.
Voor mijn Toyota clubje voegde ik er nog aan toe.

Oké doe maar was het antwoord.










Zondag 14-04-2013 de eerste zonnestralen.

Eindelijk is het mooi weer.
Hier heb ik al lang zitten op wachten (waarschijnlijk ben ik niet alleen)

Dan is het eindelijk zover,

Het dakje kan er af na ongeveer een 10 tal minuten is het gebeurd.
5 vijzen lossen met een ratel sleutel en dan in de koffer wringen maar dan moet je die nog kunnen vast klikken na wat gefriemel zat het vast maar hoe ik het juist gedaan heb is me nog steeds een raadsel.
Daarom ben ik ook op zoek naar het gebruikers manueel.


Is dit nu geen echte liefde??

Ik kon het weer niet laten hé toet toet lekker in de kont geknepen!!

En danb maar snel even naar het kerkje (lol)

Moet er nog stroom zijn???

Zaterdag 20-04-2013 Spelen in de zandbak van een betoncentrale.

De zon schijnt maar het is wel flink koud.
Ik had donderdag een oud schoolvriendinnetje gesproken of ik bij hen op de betoncentrale wat foto's mocht gaan maken.
Dit was goed ze hebben net zand geleverd dus.






  Zaterdag27-04-2013 Motorkap word onderhanden genomen.

Het deukje word uit de motorkap gehaald.
Ik ben benieuwd naar het resultaat,het prijsverschil met de duurste en de goedkoopste schol net de helft.
Nu word hij met Standox lak gespoten en de duurste gebruikte nog een onbekend merk.

Maar daar zal het natuurlijk niet allemaal aan liggen.
De carrosserieherstellingen Ennekens uit Olen.
Is een bedrijf dat van vader op zoon gaat (zoon is volgens mij al pensioen gerechtigd maar dit terzijde.)
Tja het valt altijd te zien wat voor werk er word afgeleverd.(zelf kan ik ook lakken maar auto's heb ik nog nooit gelakt)
Als ik al de lak moet kopen den ik een pak meer kwijt dan nu.
(plus mijn arm doet weer verrekt veel pijn dat ik mij daar nu echt niet mee ga bezig houden.)

Ik ben benieuwd naar het resultaat!! nog een paar dagen geduld ikke hihi. 

Dinsdag 30-04-2013 ik kon me niet inhouden.

Welke smoes ga ik gebruiken om eens te zijn hoever hij er al mee staat.

Zonder kap vind ik hem nog sexy ook!!


Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Ophalen van de Supra.

Toen ik de Supra ging ophalen stond deze al buiten te wachten.
De vogels konden het niet laten om mijn motorkap onder te schijten en wat denk je... juist ja in gefret natuurlijk.
Nu mocht ik hem na 3weken terug binnen brengen om dit er laten uit te polieren.
Maar wat ik over een paar dagen gezien heb bevalt mij nog veel minder.
De lak is aan het invallen en dan komen de schuurkrasjes naar boven het zal wel beroepsmisvorming zijn denk ik maar vind het echt klote.

Ons eerste weekendje uit met de Supra naar de Nuburg.

We hadden net de snelweg verlaten in de Ardennen om binnen door verder te rijden(wat natuurlijk veel plezanter is)
Zag ik een mooie locatie om wat foto's te nemen.
Sonja zij die auto staat hier te blazen!
Aan mijn kant hoorde ik niets maar ben dan snel even gaan zien en aangezien ik niets van de mechaniek ken heb ik het er op gewaagd om het uit te zoeken.
En gevonden zag ergens een nippel waar een slangetje hoorde over te zitten.
Dat darmpje gevonden bleek deze ingescheurd te zijn.

De zoekactie,

Was toen al afgerond aangezien ik geen herstel materiaal bij heb ben ik maar op zoek gegaan naar een garage waar ik het zelf heb hersteld.
Het ingescheurde stukje van  het darmpje afknippen er over schuiven en klaar.
Maar ik zal toch maar eens uitzien voor een soort van pechverhelping te nemen.

De locatie!!




Motor wegenkaarten.

Dat vraag ik regelmatig dit zijn meestal zeer mooie en rustige wegen met veel bochten waar ik van hou.
Maar als een uitgestippelde kaart 120km is dan moeten wij geen enkele moeite doen om deze in 200km te doen.
Ja wat dat betreft zijn we een echte ramp.


 Niks is recht zo zie ik het graag!!

En een lekkere enge weg waar het gevoel van snelheid nog groter word!

In Duitsland mag je op zulke wegen nog 100km rijden hmm wat een gevoel!




 

Er zullen op geregelde tijdstippen een update volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten